ازدواج، خوبش خوب است، بدش بدتر!

ازدواج، خوبش خوب است، بدش بدتر!
نتایج تازه‌ترین تحقیقات درباره ازدواج
آنچه می‌خوانید، بر اساس تحقیقاتی است که استیون ناک، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیا، پیرامون «علل و پیامدهای تغییرات در خانواده آمریکایی» انجام داده است. بر همین اساس باید در ابتدا ذکر شود که عواملی که در «نفع بیشتر مردان از ازدواج» مطرح می‌‌شود، عواملی جامع و مانع برای جامعه ایرانی نیست و با توجه به اعتقادات مسلمانان در زمینه ازدواج باید تاکید کرد که نفع طرفین از ازدواج خیلی بیشتر از مطالب عنوان شده است.
با توجه به تحقیقات، افراد متاهل عموما افراد سالم‌تری هستند و عمر طولانی‌تری دارند و از سلامت عقلانی و نفسانی بیشتری برخوردارند، شاد‌ترند و در آمد بیشتری دارند.
هرچند ازدواج تاثیرات مثبتی را در هر دو جنس موجب می‌‌شود اما ذی نفع اصلی آن مردان هستند. مردان در تمام اموری که ازدواج در آنها تاثیر دارد، منفعت بیشتری به دست می‌آورند و انتفاع زنان از ازدواج در صورتی حاصل می‌‌شود که یک رابطه زناشویی مطلوب و کانونی گرم و صمیمی‌ ایجاد شود.
مردان متاهل بیش از مردان مجرد در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و معقول درگیر می‌شوند و پاداش چنین فعالیت‌هایی به صورت اعتبار به ایشان برمی‌گردد. مردان متاهل تابعیت خود از روابط غیررسمی ‌یا دوستانه را با شرکت در روابط مبتنی بر نقش‌های اصولی جایگزین می‌کنند و در واقع به این طریق اجتماعات خصوصی خود را تغییر می‌دهند، آنها در اجتماع بر نقش‌هایی تاکید می‌کنند که جزئی از کانون‌های اجتماعی هستند مانند نقش‌های مذهبی و اقتصادی.

بالاخره خوب یا بد؟
 
گه گاه اخبار متفاوتی هم درباره فواید ازدواج و یا فواید مجرد بودن منتشر می‌شود و آدم حیران و سرگردان می‌شود که آیا بالاخره برای سلامت جسم و روانمان ازدواج خوب است یا بد؟!
محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند که سختی عروق کرونر قلب در زنانی که شوهران خشن دارند و یا مدام با شوهران‌شان جروبحث دارند، بیشتر است. علت آن است که زنان به دوستی و محبت در زندگی مشترک توجه بیشتری نسبت به مردان نشان می‌دهند و مردها بیشتر به شرایط و اوضاع عینی زندگی علاقه‌مندند.
در خبر دیگری، دانشمندان آمریکایی اعلام کردند زنانی که زندگی مشترک خوبی دارند نسبت به زنان مشکل‌دار در زندگی زناشویی کمتر در معرض عوامل مولد بیماری قلبی قرار می‌گیرند. حتی مشخص شد در زنان مطلقه یا مجرد احتمال داشتن نشانگان متابولیک که زمینه‌ساز بیماری قلبی است، دو برابر زنانی است که ازدواج کرده و از زندگی مشترک رضایت دارند. تحقیق دیگری نشان داد که ازدواج بد و مشکل دار موجب می‌شود زن و شوهر هر دو دچار استرس زیاد‌تری بشوند که این استرس در سراسر روز و حتی در محل کار با آنها بوده و سبب افزایش فشار خون در آنها می‌شود و همین مساله احتمال حمله قلبی یا مغزی را بیشتر می‌کند.
و اما یک تحقیق جالب دیگر: زنان متاهل بیشتر از مجردها رژیم لاغری می‌گیرند که البته دلیل آنها برای این‌کار بیشتر آن است که به سلامت اهمیت می‌دهند و نکته جالب‌تر اینکه شوهران این خانم‌ها هم مجبورند رژیم بگیرند چون غذای آن چنانی در منزل نیست که میل کنند؛ و اما دانشمندان دانشگاه تگزاس باز هم معتقدند که ازدواج ناموفق و پر جنگ و جدال افراد را بیمار می‌کند.

تاهل و روابط اجتماعی
 
دانشمندان دانشگاه تگزاس می‌گویند میان سلامت و روابط اجتماعی ارتباطی قوی وجود دارد و ازدواج یکی از مهم‌ترین روابط اجتماعی است که روی سلامت تاثیر می‌گذارد اما حلقه ازدواج تنها ضامن سلامت نیست و باید این ازدواج موفق باشد تا تاثیر مثبت آن ‌را مشاهده کنیم، درضمن با توجه به اینکه افراد متاهل سالم‌تر از مجردها هستند، تنها عامل سلامت آنها کیفیت روابط زناشویی است و صرف ازدواج دلیل حفظ سلامت نیست.

پیوند تجرد و فشار خون
 
جالب اینکه این اثر با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود! محققان دانشگاه شیکاگو به نتایج جالبی رسیده‌اند: افراد تنها،‌ در مواجهه با شرایط تنش‌زا بیشتر احساس ترس می‌کنند و قدرت رویارویی آنها با مشکلات کمتر از متاهل‌هاست و افراد تنها به‌طور منفعل با استرس برخورد می‌کنند یعنی از هیچ‌کس درخواست کمک و حمایت نمی‌کنند و یا سعی می‌کنند از موقعیت تنش‌زا فرار کنند و روش حل مشکل در آنها ضعیف است. این مسایل موجب می‌شود احتمال افزایش فشار خون در افراد تنها بیشتر باشد (حتی اگر جوان باشند) و هر چه سن این افراد بالاتر می‌رود، فشار سیستولیک بیشتر می‌شود.

ازدواج و سلامت
 
براساس تحقیق دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ اگرچه پیش از این اعلام شده بود که مردان متاهل سالم‌تر هستند اما در زنان این مساله به کیفیت ازدواج بستگی دارد. یعنی در صورتی ازدواج موجب بهبود سلامت زنان می‌شود که آنها از این ازدواج راضی و خشنود باشند و در این صورت سلامت قلب آنها بالا رفته، سبک زندگی در آنها بهتر شده و با مشکلات عاطفی کمتری روبه‌رو می‌شوند. حتی این زنان اضافه وزن کمتری دارند و سطح کلسترول خون آنها پایین‌تر است و بیشتر ورزش می‌کنند.
یکی از دلایل این امر آن است که خانم‌ها نسبت به جنبه‌های منفی زندگی‌ مشترک حساس‌تر از آقایان هستند. دلیل دیگر آنکه خانم‌ها بهتر از آقایان از همسرشان حمایت می‌کنند. باز هم تاکید می‌شود که این تاثیرات فقط در افراد متاهل دیده نمی‌شود و باید متاهل موفق باشید تا از ازدواج بهره مثبت ببرید، چون ازدواج نامناسب و ناموفق کاملا تاثیر منفی دارد و حتی منبع استرس به حساب می‌آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد