سؤال ضروری پیش از ازدواج

سؤال ضروری پیش از ازدواج
همواره از شنیدن واژه ی «ازدواج» موجی از شادی و هیجانات آن، مانند مراسم جشن عقد، حلقه و... از ذهن ما می گذرد اما مراسم عروسی مانند رؤیایی شیرین، یک شبه تمام می شود و پس از آن ، چیزی که بسیار مهم است، کیفیت زندگی مشترک زوج ها در روزهای آینده است. در این جا با بهره گیری از جدیدترین تحقیقات، به ضروری ترین نکاتی که هر کدام از دو طرف، پیش از ازدواج باید بدانند، اشاره می کنیم:
نحوه ی تصمیم گیری:
 ازدواج به نوعی، رسیدن به تفاهم است که طی گفت و گو و صحبت های طرفین حاصل می شود. در این تبادلات کلامی در عمل نیز باید متعادل باشید، بنابراین پیش از ازدواج، با مطرح کردن افکار و تصمیم های خود، دریابید که طرف مقابل نیز در این مورد با شما هم عقیده است یا خیر. البته با صحبت، گفت و گو و از همه مهم تر، دقت در شنیدن صحبت های طرفین، بسیاری از این اختلافات نمایان و شاید هم قابل حل باشد.
داشتن فرزند:
 در مورد علاقه به بچه دار شدن و تعداد آن به توافق برسید؛ فرزند، بخشی از زندگی مشترک است و از آنجایی که هر فردی در این مورد و نحوه ی تربیت فرزندان خود، نظری متفاوت دارد و این مساله خود، به نوعی یکی از دلایل ایجاد تنش در کانون خانواده است، بنابراین پیش از ازدواج دیدگاه ها و افکار خود را در این زمینه با یکدیگر مطرح کنید و به توافق برسید.
عقاید و باورها:
 شاید با کمی آشنایی با طرف مقابل، فکر کنید که گم شده ی خود را در زندگی پیدا کرده اید؛ اما حقیقت این است که عدم شناخت عقاید دینی، باورها و ارزش های طرفین، یکی از مهم ترین عوامل بروز چالش ها در زندگی زناشویی می باشد. صادقانه پیش از ازدواج، عقاید و باورهای خود را بازگو و در عمل نشان دهید، چرا که با گذشت چندی از زندگی مشترک و به خصوص در زمینه ی تربیت فرزندان ، عدم تفاهم در این مورد، موجب بروز مشکلاتی می شود؛ تا جایی که شاید دیگر نتوانید یکدیگر را تحمل کنید؛ البته همواره باید به یاد داشته باشید که در زندگی مشترک، انعطاف پذیری و گذشت، امری ضروری ست.
حس مسؤولیت و بودن در کنار خانواده:
 یکی از پایه های لازم برای دوام زندگی زناشویی، وقت گذاشتن برای خانواده و بودن در کنارشان است. آیا به آن درجه رسیده اید که بتوانید تعطیلات آخر هفته را با همسر و فرزند خود سپری کنید؟ شاید از دید شما این مسأله خیلی مهم نباشد، اما همسر و فرزندان آینده تان، از شما انتظار دارند که در تفریحات با آنان همراه باشید و حمایت شان کنید.
سؤال ضروری پیش از ازدواج
انتظارات:
 البته انتظارات و توقعات هر انسانی، به مرور زمان تغییر می کند اما نکته ی اساسی، این است که هر دو طرف، نیاز به احترام و توجه متقابل دارند؛ با گذشت و درک متقابل می توانید زندگی خود را متداوم سازید.
مسائل مالی:
 در مورد درآمد و هزینه های زندگی، با یکدیگر مشورت کنید، چرا که با عدم توافق در این مسأله، کنترل زندگی از دست تان خارج شده و رو به زوال می رود. بنابراین درباره ی مخارج و کم کردن هزینه های غیر ضروری ، با یکدیگر برنامه ریزی نموده و افکار خود را بیان کنید.
صرف زمان با یکدیگر:
 در مورد چگونگی گذراندن اوقات فراغت، با یکدیگر صحبت کنید؛ شاید شما دوست داشته باشید که آخر هفته، با همسرتان به تماشای یک فیلم بپردازید و این گونه، از لحظات با هم بودن لذت ببرید، اما ممکن است او نظری متفاوت داشته باشد؛ این مسائل جزئی را شوخی نگیرید و هیچگاه نگویید: «هر چه تو بگویی!» چرا که به مرور زمان، به دلیل عدم رضایت حس درونی تان، «افسردگی»، روح شما را در برمی گیرد؛ بنابر این پیش از ازدواج، با یکدیگر به توافق برسید.
مصرف مواد اعتیاد آور مانند سیگار و...
 دانستن و آگاهی از مصرف مواد اعتیادآور مانند سیگار و... در یکی از طرفین و با این آگاهی، زندگی مشترک را شروع کردن، به معنای قبول وضعیت اوست؛ بنابراین پیش از ازدواج، ضمن روراست بودن و تبادل نظر در این موارد، در صورت تصمیم قطعی برای ازدواج، باز هم با نگاهی عمیق به این مسأله فکر کنید تا بتوانید زندگی مشترک خوبی را در کنار هم تجربه نمایید.
منبع:نشریه شادکامی، ش77

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد