ازدواج ایده‌آل 7 مرحله دارد

ازدواج ایده‌آل 7 مرحله دارد

نوسان در رابطه هر زن و شوهری،‌ تا حدودی، طبیعی است. کافی است از کسی که هر مدتی از ازدواجش گذشته است،‌ این موضوع را بپرسید اما میان‌برزدن برای اجتناب از برخی عوامل ایجادگر این نوسان، امکان‌پذیر است. اگرچه تمام دست‌‌اندازهای مسیر ازدواج قابل‌پیش‌بینی نیستند، با این حال قواعد ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند مانند کمک‌فنر ماشین، تکان‌ها را جذب و همسران را در پیمودن این مسیر کمک کنند. در یک تقسیم‌بندی کلی، می‌توان مسیر ازدواج را به 7 مرحله تقسیم کرد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن معیارهای مراحل مختلف متوجه شوید که خودتان در کدام مرحله از این مراحل هفت‌گانه قرار دارید.
آشنایی با این مراحل به شما کمک می‌کند تا هنگام مواجهه با مشکلات، اضطراب‌تان کم شود. با شناخت این مراحل می‌توانید دورنمایی از ازدواج‌تان به‌دست آورید و در طول زندگی مشترکتان، هر جا که ضرورت داشت، اصلاحات لازم را انجام دهید.

مرحله1)عشق و اشتیاق
 
روز ازدواج معمولا با رویای یک زندگی شادمان همراه است. هر روز صبح که بیدار می‌شوید و هر شب که به خانه برمی‌گردید، از دیدن همسرتان و اینکه او در کنارتان است،‌خوشحال می‌شوید. این، مرحله اول ازدواج (عشق و اشتیاق) است. ممکن است در برخی ازدواج‌ها این مرحله برای همیشه ادامه یابد اما در اغلب ازدواج‌ها مرحله دوم یا مرحله «واقع‌گرایی» کم‌کم فرا می‌رسد.

مرحله2)درک تفاوت‌ها
 
کم‌کم از آن مرحله عشق و اشتیاق به مرحله‌ای می‌رسید که متوجه می‌شوید شما و همسرتان 2 فرد متفاوت با نیازهای متفاوت هستید. در این مرحله، مهم است که همسرتان بداند شما به چه چیزهایی نیاز دارید و شما نیز باید نیازهای همسرتان را بشنوید.

مرحله3)طغیان
 
بیشتر طلاق‌ها در این مرحله رخ می‌دهد. در این مرحله است که خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند: «آیا با فرد نامناسبی ازدواج کرده‌ام؟ آیا ازدواجم اشتباه بوده است؟» پاسخ واقع‌بینانه این است که همه ما با فردی ازدواج می‌کنیم که با ما متفاوت است‌ اما مساله مهم این است که به خاطر داشته باشیم که می‌توانیم همراه همسرمان رشد کنیم و این رشد در طول زمان و در نتیجه تعهد 2 نفر به یکدیگر افزایش می‌یابد. در اینجاست که مرحله بعدی یعنی «مرحله همکاری» فرا می‌‌رسد.

مرحله4)همکاری
 
رابطه میان زن و شوهر با توجه به وقایعی که در زندگی آنها در جریان است، همیشه در حال تغییر است. با ادامه زندگی، آنها مشغول بزرگ کردن بچه‌ها،‌ انجام کارهای روزانه خانه و وظایف شغلی خود می‌شوند. همکاری زن و شوهر با یکدیگر باعث می‌شود هریک بتوانند از این مرحله گذر کنند و به طرف مقابل‌‌شان هم در گذر از آن کمک کنند. مرحله بعدی مرحله «پیوستن دوباره» است که به آن، «نشانگان آشیان خالی» هم می‌گویند.

مرحله5)پیوستن دوباره یا نشانگان آشیان خالی
 
در این مرحله از زندگی معمولا بچه‌ها از خانه به دانشگاه می‌روند یا زندگی مستقلی پیدا می‌کنند و زن و شوهر یکدیگر را بازمی‌یابند. زوج‌ها ممکن است در این مرحله حتی با عشق بیشتری نسبت به اول ازدواج به هم بپیوندند و در این صورت است که ازدواج وارد مرحله «کمال» می‌شود.

مرحله6) کمال
 
اگر به این مرحله از ازدواج رسیده باشید، قاعدتا شما چرخه کاملی را گذرانده‌‌اید؛ یعنی در ابتدای ازدواج عشقی پراحساس داشته‌اید و هنگامی که به این مرحله (کمال) رسیده‌اید، عشق‌تان عمیق‌تر شده است.

مرحله7)مقابله با بحران
 
مرحله هفتم که مرحله بحران نامیده می‌شود، ممکن است در هر زمانی در طول ازدواج رخ دهد. وقوع بحران در زندگی مشترک، بخشی از ازدواج است که هیچ‌کس نمی‌تواند زمان آن را پیش‌بینی کند. بحران ممکن است به دنبال از کار افتادگی، درگذشت فرزند یا یکی از والدین زوجین یا ... اتفاق بیفتد. کاری که زن و شوهر در این مرحله باید انجام دهند، متحد شدن و یافتن راهی برای کنار آمدن با این بحران است. به این ترتیب آنها می‌توانند ازدواج‌شان را به مسیر اصلی برگردانند و آن را بپرورانند. این پروراندن و تقویت، اساس یک ازدواج سعادتمند است و پروراندن رابطه زن و شوهر در همه مراحل باید انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد