اینترنت و چالشهای تربیتی فرزندان
فرهنگ جامعه ما بر پایه دین مبین اسلام بنا نهاده شده و الگوهای تربیتی این جامعه نیز بر اساس آموزههای اسلامی شکل گرفته است و سعی همه ما بر این است که بتوانیم فرزندانی مطابق با این آموزهها تربیت نماییم و باعث رشد و بالندگی آنها شویم.
انسان بر اساس طبیعت ذاتی خویش احتیاج به برقراری ارتباط دارد. انسانها از آغاز برای برقراری ارتباط و رساندن پیام خود به دیگران، شیوههای گوناگون را به کار بردهاند؛ از اشارههای رمزگونه اولیه گرفته، تا استفاده از پیشرفتهترین وسایل ارتباطی مدرن امروزی. رسانهها و وسایل ارتباط جمعی که در گذشته دارای رشدی کند و ناچیز بوده، در عصر حاضر با تحول چشمگیری روبهرو شدهاند؛ به گونهای که عصر حاضر را «عصر اطلاعات و ارتباطات» میخوانند؛ آن هم ارتباط جوامع انسانی؛ یعنی ارتباط بین کالا، سرمایه، فرهنگ و اعتقادات که بهآسانی از مرزهای جغرافیایی میگذرند و وارد قلمرو دیگر جوامع میشوند. همچنین عصر حاضر را «عصر جریانهای اجتماعی و تحول» نیز نامیدهاند؛ تحول در عقاید، انگارهها ، پیامها و ارزشها. در چنین برههای از زمان که فضای مجازی جهان را به دهکدهای کوچک مبدل کرده و مردم جهان را از کوچک و بزرگ با فرهنگ و باورهای متفاوت با یکدیگر مرتبط نموده، مباحث تربیتی فرزندان را با چالش روبهرو ساخته است. در شرایطی که فرزندان با هدایت والدین باید الگویی مناسب برای خود برگزینند و مسیر زندگی خویش را انتخاب کنند، با ورود به این دهکده جهانی، به دنیایی بیانتها متصل شده و با آن خو میگیرند و طبق راه ورسم آن رشد نموده و بلوغ جسمی و روحی پیدا میکنند. در چنین فضایی که فرزندان به ارتباطات انسانی و واقعی اطرافیان و مسائل اجتماعی پیرامون خویش کمتوجه و در برخی از اوقات بیتوجه شوند، این هشداری جدی برای خانوادهها محسوب میشود که باید درصدد رفع این مشکل برآیند؛ زیرا ممکن است صدمات جبرانناپذیری را سبب شده و دیگر توان کنترل فرزندان خود را از دست بدهند.
اکنون نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه و بهخصوص اینترنت در زندگیشان اجتنابناپذیر است. در میان فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی که ساختار اطلاعاتی جوامع امروز را تغییر دادهاند، رسانه اینترنت که فضای مجازی را درزندگی واقعی انسان وارد کرده، از ویژگیهای خاصی برخوردار است و تأثیرگذاری آن در بخشهای مختلف زندگی انسان، روزبهروز در حال افزایش است. شبکه اینترنت به نوعی توانسته همه رسانههای نوین را در خود جای دهد. اینترنت به علت دارا بودن ویژگیهای خاصی مانند دسترسی به فضای مجازی سرگرمی و تفریحی، ظرفیت بالای نگهداری اطلاعات، قابلیت استفاده گسترده از بایگانیهای عظیم و غنی رسانههای متنی، صوتی و تصویری، تعامل دوسویه، تمرکز زدایی، چند رسانهای بودن، جمع زدایی، عدم پایبندی به زمان و سرعت دسترسی به اطلاعات بدون کنترل، فرزندان را بیشتر از رسانههای دیگر به خود جلب نموده است. این ابزار به خودی خود میتواند رقیبی برای والدین محسوب شده و فرزندان را از بسترهای تربیتی والدین جدا سازد. آنچه در این عصر برای والدین مهم است، آشنایی با مبانی تربیت اسلامی و توجه به چالشهای تربیتی این ابزار مدرن است.
برای تربیت اسلامی تعاریف بسیاری بیان شده است. در تعریف تعلیم و تربیت اسلامی از منظر علمی میتوان چنین گفت: تعلیم و تربیت اسلامی، ناظر به نظامی است که مستقیم یا غیر مستقیم از متون اسلامی سرچشمه گرفته و شامل شناخت نسبت به پدیدهها و روابط موجود در حوزه عملی تعلیم و تربیت، صورتهای مطلوب آنها و چگونگی ایجاد تغییر در آنها است. مسلم است که زیربنای این تربیت، شناخت معارف اسلامی و آموزههای دینی و نیز آشنایی با چالشهای تربیتی عصر حاضر است.
اگر قصد داشته باشیم که بر اساس موازین اسلام تربیتی صحیح و هدفمند را برای فرزندانمان در پیش بگیریم، نخست باید مانع دسترسی فرزندان به اطلاعات وآموزههایی شویم که با روشها و مفاهیم تربیتی اسلام مغایر و در تضاد است. برخی از این اطلاعات، موجب خنثا شدن تلاشهای تعلیم و تربیتی والدین شده، با اهداف گوناگون و بعضاً انحرافی روی اینترنت قرار میگیرد.
در فضای وب، فرزندان ما با مسائل جذابی روبهرو میشوند که توجه آنان را به خود جلب میکنند و همین جذابیت است که احتمال الگو قرار گرفتن آنها از سوی فرزندان ما را افزایش میدهد.